Ciąża to czas, w którym część kobiet pozwala sobie na większe lub mniejsze grzeszki dietetyczne, które często kończą się sporą nadwagą. Zdrowe odżywianie to gwarancja dobrego samopoczucia i powrotu do wagi sprzed ciąży zaraz po urodzeniu dziecka. Dlaczego część kobiet po porodzie wygląda niemal idealne, a inne cierpią z powodu nadwagi na długo po rozwiązaniu?

Jedz dla dwojga, nie za dwoje!

To podstawowa zasada, którą należy stosować nie tylko w ciąży, ale także w trakcie karmienia piersią. Część kobiet nadmierne odstępstwa od diety tłumaczy faktem, że przecież teraz muszą jeść za dwoje. Nie jest to prawda! To, że w naszym brzuchu rozwija się nowe życie, nie znaczy wcale, że potrzebujemy dwa razy większej porcji obiadu i podwójnego deseru.

Nie chodzi tu jednak o to, by w trakcie ciąży stosować rygorystyczne diety czy próbować chudnąć. Naturalną rzeczą jest fakt, że po ciąży może pozostać nam kilka kilogramów nadwagi. Warto jednak pamiętać, że to kobieta w trakcie ciąży odpowiada za dostarczenie maluchowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Nasza dieta w ciąży musi uwzględniać to, że w tym czasie mamy do odżywienia nie tylko siebie, ale także nasze dziecko.

Odpowiednie komponowanie posiłków ma zapewnić z jednej strony uczucie sytości, z drugiej powinno dostarczyć nam i dziecku sporej ilości witamin i minerałów, które są potrzebne do właściwego rozwoju. Należy zadbać o spożywanie 5 posiłków dziennie, które zawierać będą zdrowe produkty.

Co warto jeść w ciąży?

Dieta w ciąży powinna być różnorodna i smaczna. Musi zawierać produkty zbożowe, które zapewnią odpowiednią ilość węglowodanów, witamin i błonnika pokarmowego. Należy pamiętać o spożywaniu warzyw i owoców, które dostarczają naszemu organizmowi licznych witamin. Gwarantują też dostęp do przeciwutleniaczy.

Produkty mleczne to doskonałe źródło białka, ale także witamin z grupy B oraz fosforu. Z powodzeniem stosować możemy zarówno mleko, jak i jogurty (najlepiej naturalne) czy inne przetwory mleczne takie jak kefiry i maślanki. Tutaj dużo zależy od naszych preferencji.

Wskazane jest również jedzenie chudego mięsa, jaj i ryb. Są one nie tylko znakomitym źródłem białka, ale dostarczają nam cennego żelaza i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto jednak zwrócić uwagę na obróbkę mięsa. Należy unikać smażenia, ale z powodzeniem można zjadać mięso gotowane na parze i pieczone w piekarniku.

Czego unikać w ciąży?

Kobieta w ciąży powinna wystrzegać się spożywania posiłków typu fast-food. Zawierają one sporą ilość niezdrowych tłuszczów, które przyczynią się do nadmiernego odkładania tkanki tłuszczowej, która po porodzie trudna będzie do zrzucenia.

Słodycze to kolejna rzecz, która powoduje szybkie przybieranie na wadze. Jedzenie słodyczy dostarcza organizmowi ogromnej ilości cukru, który również odkłada się na brzuchu, udach i pośladkach w postaci tłuszczu. Tłumaczenie swojego łakomstwa potrzebami dziecka wydaje się w tym miejscu nie mieć żadnego uzasadnienia. To nie dziecko ma ochotę na słodycze a… Ty!

Zdrowa i zbilansowana dieta to sposób, by po ciąży nie musieć przechodzić na rygorystyczną dietę. Jeśli w trakcie 9 miesięcy zadbasz o to, co jesz, po urodzeniu dziecka Twoje ciało wróci do dawnej formy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here