Skurcze nóg to częsta przypadłość wielu kobiet w ciąży. Pomimo że dosyć bolesna, jest to naturalna reakcja fizjologiczna organizmu w tym okresie i nie powinna wzbudzać niepokoju.

Powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. Najczęstszym z nich jest ucisk na nerwy znajdujące się w okolicy miednicy, powodowany przez rosnący brzuch. Stamtąd promieniuje aż do nóg i oddziałuje na mięśnie. Po drugie, do skurczów dochodzi wskutek zaburzeń gospodarki elektrolitowej. Kolejną przyczyną może być powiększająca się macica, która może naciskać na naczynia tętnicze i w ten sposób przyczyniać się do nieprawidłowego ukrwienia nóg, a w efekcie – skurczów.

Zdrowa dieta kluczem do równowagi organizmu

Jeżeli skurcze świadczą o niedoborach, należy przywrócić organizmowi odpowiednią ilość minerałów. Do najważniejszych składników budulcowych należą wapń, magnez i potas.

Wapń można znaleźć w produktach mlecznych, przede wszystkim serach, jogurtach twarogach, mleku. Dobrym źródłem wapnia są także produkty sojowe, na przykład napój roślinny i tofu. Do tego warto wzbogacić dietę o produkty takie jak jarmuż czy kapusta włoska. Magnez znajduje się głównie w warzywach strączkowych, pomidorach, orzechach i płatkach owsianych. Źródłem potasu są przede wszystkim warzywa i owoce: ziemniaki, gotowany szpinak, gotowane buraki ćwikłowe, awokado, banany, śliwki, sok pomidorowy i  pomarańczowy. Oprócz tego potas znajdziemy w pestkach dyni, migdałach, fasoli, kaszy gryczanej, a także rybach.

Jeżeli w czasie ciąży występują mdłości lub brak apetytu, można również skorzystać z suplementacji witamin i minerałów dostępnych w formie kapsułek lub tabletek musujących. Wysoce skuteczne w walce ze skurczami są magnez i witamina B6. Zdarza się, że skurcze powstają w wyniku niedostatecznego nawodnienia. Pamiętaj zatem, aby wypijać co najmniej dwa litry wody dziennie.

Ruch i ćwiczenia rozciągające – ważniejsze, niż myślisz

Każda przyszła mama woli unikać przeforsowywania się z troski o dziecko. Jednakże ostrożność nie musi wcale oznaczać ograniczania ruchu do zbędnego minimum nawet w ostatnim trymestrze ciąży. Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej obkurcza mięśnie łydek, przez co mogą stać się bardziej napięte. Aby tego uniknąć, warto zadbać o codzienną dawkę ruchu, nawet jeżeli ma być to krótki spacer z psem lub po zakupy do sklepu.

Kobietom zmagającym się z przewlekłymi skurczami nóg poleca się dodatkowo ćwiczenia rozciągające. Nie są skomplikowane, a mogą przynieść znaczną ulgę. Ćwiczenia najlepiej wykonywać codziennie lub regularnie kilka razy w tygodniu. Jeżeli samopoczucie na to pozwala, możesz zapisać się na zajęcia gimnastyki dla kobiet w ciąży lub poszukać zestawu ćwiczeń do domu przygotowanego przez specjalistę.

Postaw na wygodę

Zamiast obcasów, noś buty z szerszym noskiem i płaską podeszwą. W drugim i trzecim trymestrze ciąży lepiej zrezygnuj też z ciasnych jeansów, które dodatkowo uciskają łydki i zaburzają ich ukrwienie. Obecnie odzież ciążowa pozwala przecież na wybór eleganckich, a przy tym wygodnych kreacji, w których ciało może odetchnąć.

Dokuczliwe skurcze nóg najczęściej pojawiają się w nocy, dlatego warto przed snem stosować maści rozgrzewające i rozprężające mięśnie. Podobnie sprawdzi się ciepły prysznic. Dobrym pomysłem będzie także delikatny masaż nóg. Jeżeli brzuch jest na tyle duży, że uniemożliwia ci samodzielne wykonanie tej czynności, poproś o pomoc partnera lub osobę z rodziny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here